maandag 8 april 2013

Tunisch haken

Ik ben lid van allerlei handwerksites. Van al die sites zijn er natuurlijk dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven. Gelukkig heb ik verschillende mailadressen, dus kan ik deze nieuwsbrieven op één adres laten binnenkomen, waar ik ook de mails van bijvoorbeeld de Kruidvat of ICI Paris binnenkrijg. Op die manier worden mijn andere mailboxen niet zo vol gespamd.

Sinds een tijdje krijg ik de (volgens mij dagelijkse) nieuwsmail van Maggie's Crochet. Hier staan veel boekjes en patronen in en ook een tijdje veel tunische haakpatronen. Dit wekte mijn nieuwsgierigheid, dus ik ging het eens eventjes wat beter bekijken. Ik had er al wel van gehoord, maar het verder nooit echt goed bekeken. Vooral als je in het Engels zoekt (tunisian crochet) kun je er best veel over vinden! Het leuke eraan vind ik dat het resultaat dat je er mee krijgt wat meer op breien lijkt. Ik vind gebreide sjaals altijd super leuk, zoals deze Fair Isle sjaal.


De tricotsteek die je met breien krijgt heeft gewoon echt zijn charmes vind ik. Als ik nou echt zou willen zou ik zo'n sjaal ook wel kunnen breien denk ik. Het punt is alleen dat ik breien gewoon een stuk minder leuk vind dan haken! (Misschien ook wel vooral omdat ik er niet zo in geoefend ben) Tunisch haken zou voor mij dus misschien wel eens 'de oplossing' kunnen zijn.

Ik heb al eventjes geoefend en zo ziet een tricotsteek eruit als je hem maakt met tunisch haken.


Ik heb meteen eventjes het meerderen geoefend en ook het werken met twee kleuren. Gaat voorspoedig en het is écht leuk om te doen!

Hier vind je een instructievideo van Drops. Ze praten hier alleen niet bij, dus je kunt ook nog even op YouTube kijken. Als je in het Engels zoekt (tunisian crochet knit stitch) vind je ook nu weer veel meer dan in het Nederlands natuurlijk. Een tip van mij (want ik twijfelde zelf bij het oefenen en zag het ook niet goed op de video), als je de haaknaald insteekt, dan ga je onder vier draden door (als ik goed heb geteld).

De sjaal die ik hierboven laat zien, of in ieder geval iets wat er op lijkt, wil ik heel graag maken! Nu mijn nieuwe tunische haaknaalden binnen zijn kan ik ook hier mee beginnen! Alleen misschien is het beter om eerst nog wat werkjes die ik al onder handen heb af te maken...

Liefs, Janne

4 opmerkingen:

  1. nou gauw afmaken dus.. dan kan je snel met dit nieuwe project beginnen.
    maar dit is toch gewoon gebreid ??
    tunische haaksteek ziet er anders uit.
    meer een toer van vertikale streepjes.
    en je moet dan altijd de naald een maat groter nemen, want het wordt snel te strak met tunisch haken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het groen met roze werkje heb ik zelf gemaakt en het is echt tunisch gehaakt! Met tunisch haken kun je verschillende steken maken en hierbij ligt het er volgens mij vooral aan hoe je de naald insteekt :). Wel leuk dat je denk dat het gebreid is, want dan is het oefenen dus goed gelukt! ;)

      Verwijderen
    2. ja hoor!!! het oefenen is goed gelukt!
      ik ken maar 1 tunische haaksteek.. gewoon heen de steken opnemen en terug afhaken ..
      ik wist echt niet dat er meerdere steken bestonden.
      ik ga er eens naar op zoek!

      Verwijderen
  2. Ziet er mooi uit! Ik heb op mijn blog ook een filmpje staan om te leren tunisch haken maar dat is zo de gewone steek die Ineke bedoelde denk ik. ;)

    BeantwoordenVerwijderen