maandag 13 mei 2013

Kook skills

Ik schrijf eigenlijk altijd over haken, terwijl er toch ook meer dingen zijn die ik doe! Nu dus een keer niet over haken, maar een berichtje over koken! Ik hoop dat jullie dat ook leuk vinden om te lezen.

Gisteren was ik bij een vriendinnetje in Tilburg, want we hadden afgesproken om mueslirepen te gaan maken. Na een kopje thee gingen we op weg naar de AH XL, ook op zondag open dus ideaal! Daarna moesten we natuurlijk direct aan de slag. We hadden vanalles voor in onze mueslirepen en we hadden besloten om ook granola te maken (een soort krokante muesli). Als je een beetje googled kom je wel wat receptjes tegen en dan kan je zelf bepalen wat je er allemaal in wilt hebben.

Wij mikten havervlokken, verschillende noten, rozijntjes, gedroogd fruit, vanille aroma, honing, appelstroop, olie en voor de mueslirepen ook eiwit door elkaar en daarna kon het in de oven. We wilden eigenlijk ahornsiroop gebruiken, maar dat hadden ze niet bij de AH XL (faal!).

Nou, eerst de granola, dat ging heel goed... Het moest een uurtje en na drie kwartier dachten we: 'Nou, de oven kan wel iets warmer'. Dus we zetten de oven een beetje warmer. Tja... Dat hadden we beter niet kunnen doen... Alle rozijntjes en het gedroogde fruit waren keihard en verbrand (je ziet het hier niet echt, maar geloof me maar).


Zonde natuurlijk! We vonden de rest nog wel te eten, dus toen hebben we alles wat zwart was er maar tussenuit gevist. Lekker werkje joh. ;-)


We moesten ook nog avondeten, dus tussendoor maakten we een lekkere quiche! Een combinatie van twee recepten, dat mijn vriendinnetje had bedacht! Het idee is simpel:

- Bekleed een quichevorm met bladerdeeg
- Smeer de bodem royaal in met tomatentapenade.
- Wok wat spinazie, leg de helft in de quiche vorm (wel goed uitknijpen eerst).
- Snij een courgette in stukjes, wok deze ook eventjes en leg die op de spinazie.
- Leg de rest van de spinazie daar weer bovenop.
- Kluts een aantal eitjes (stuk of 5, afhankelijk van de grootte van je quiche natuurlijk) en doe er ook wat kaas door en natuurlijk peper en zout.
- Giet dit mengsel in de quiche, als niet alles bedekt is kluts je nog een extra eitje en doe je dat er nog bij.
- Doe nog wat extra kaas op de quiche en ook lekker wat cashew noten en oregano.
- Ongeveer een half uurtje in de oven en smullen maar.

Alle credits voor dit recept gaan naar mijn vriendinnetje, ik hielp enkel in de uitvoering. Hoeveelheden zijn wel in te schatten denk ik. Nog een kleine tip voor dit recept, als je een extra gekluts eitje toevoegd, giet dit dan fatsoenlijk in de quiche anders krijg je dit soort taferelen.


Jaa, ik ben me toch handig ;-), dat kun je wel merken. Toch, het eindresultaat was verbluffend! ;-)


Tegelijk met de quiche zetten we de mueslirepen in de oven.


Kwartiertje de ene kant, even omdraaien en dan nog tien minuutjes was het idee. Ik had de mueslirepen al eerder gemaakt en ik vond ons mengsel wat nattig, dus we voegden wat extra havervlokken toe. Tja, ook dit hadden we beter niet kunnen doen, want de mueslirepen waren niet plakkerig genoeg. Oftewel, we kregen geen mueslirepen, maar nog meer granola...

Niet erg, wel jammer ;-). Het spul moest hierdoor wel iets langer in de oven en aangezien ik de trein moest halen, heb ik het in een open pedaalemmerzak meegenomen, zodat het nog een beetje fatsoenlijk kon afkoelen. Ik moet zeggen, het rook lekker in de trein! ;-)


En alles is veilig thuis aangekomen!


Nou, zo zijn mijn kook skills dus, gelukkig kan ik zelf altijd wel lachen om mijn (on)handigheid (en mijn vriendinnetje ook). :-) De volgende keer moeten we maar gewoon een middagje handwerken misschien...

Liefs, Janne

2 opmerkingen:

  1. samen koken en kwekken is leuk!! ik heb op maandag ook een kooklupje.. met 9 andere vrouwen.. heel gezellig.. en soms mislukt er ook wel eens iets hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke blog weer! Misschien was die ahornsiroop toch een cruciale factor voor het slagen van de repen... Nou ja, goed excuus om het nog eens opnieuw te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen